Wat wordt je voorgeschoteld? Paardengehakt of chloorkippen? Aardbeien uit Almeria of appels uit Chili? Of gaat je voorkeur uit naar verse asperges uit volle grond van Horst, aardappels uit Landsmeer en biologisch rundvlees uit Winterswijk, vergezeld van een glaasje appel- en rode bietensap uit Tiel? Sinds haar oprichting streeft Boeren & Buren één grote doelstelling na: korte ketens ontwikkelen. Om de smaak van de streek terug te vinden, om transparantie in de voedselketen te bevorderen, om klimaatverandering tegen te gaan en om de banden tussen consumenten en producenten aan te halen.

Wat is een korte keten? Er bestaan tegenwoordig meerdere definities. In de Verenigde Staten vereist het "100 mile diet" dat de producten die je eet op minder dan 160 kilometer van je bord zijn geproduceerd. Volgens het ILVO is de korte keten "een duurzaam afzetsysteem waarbij een rechtstreekse relatie bestaat tussen de producent en de consument. De producent bepaalt zelf de prijs, de productiemethode en het aanbod. Zo krijg je een eerlijk product voor een eerlijke prijs".

Voor Boeren & Buren omvat de korte keten drie essentiële aspecten:

  1. De Producenten moeten zich op minder dan
    250 kilometer van de Buurderij bevinden (is nu gemiddeld maar 19 km!)
  2. De Producenten bepalen zelf hun prijzen
  3. Boeren & Buren fungeert niet als tussenpersoon maar als een dienstverlener
    (het netwerk, de website, marketing- en facturatietools, enz.)

19 km Gemiddelde afstand die de Producenten afleggen om hun producten aan de Buurderijen te leveren
9115 km Afstand die de ingrediënten van een industriële yoghurt afleggen alvorens in onze koelkast te belanden.
Tot 20 keer meer brandstof nodig om fruit dat op een ander continent is gekweekt per vliegtuig hierheen te vervoeren in vergelijking met lokaal seizoensfruit.
79 % van ons eten wordt momenteel via de grote supermarktketens afgezet.
33 % goedkoper om biologische producten rechtstreeks te kopen dan bij de supermarkt